Impresii de călătorie: Salonic

Salonic sau Thessaloniki este al doilea oraș ca mărime din Grecia și cel mai mare din partea de nord a țării. A fost fondat de Cassandru și numit după Thessalonica, soția sa, sora vitregă a lui Alexandru cel Mare.  A făcut parte din Imperiul Roman, apoi Bizantin, apoi a fost sub ocupație venețiană.

salonic

De-a lungul timpului Salonicul s-a dovedit a fi un important centru economic, cunoscând o dezvoltare constantă. În Salonic s-a născut Mustafa Kemal Ataturk, fondatorul Turciei moderne, a  cărui casă natală a fost transformată în muzeu.  Tot în Salonic se află și cea mai mare universitate din Grecia, Universitatea Aristotel.

Anul acesta am hotărât să vizitez Salonicul, astfel, am rezervat două nopți la întoarcerea din Zakynthos. Rezervarea am făcut-o pe Booking.com la hotelul Orestias Kastorias. Hotelul este situat în centrul orașului istoric, la 10 minute de mers pe jos de piața Aristotel. Camerele sunt mari, spațioase, curate,  iar personalul hotelului este extrem de amabil. Singurele puncte slabe ar fi lipsa liftului și găsirea unui loc de parcare.  Hotelul nu oferă mic dejun, însă ai la dispoziție pe tot parcursul zilei fursecuri, ceai și cafea.

Salonicul este un oraș frumos, cu multe locuri de promenadă, o faleză lungă, precum și numeroase situri arheologice și biserici vechi.

Majoritatea obiectivelor turistice din Salonic se pot vizita într-o zi, pe jos, aflându-se toate în centrul istoric. Cei de la hotel ne-au oferit o hartă și ne-au arătat exact traseul pe care să o luam ca să bifăm principalele atracții.

Chiar lângă hotel se află Forumul Roman – vechea Agora (4 euro taxa de vizitare) unde au mai rămas intacte mozaicuri originale și biserica Sfântul Dumitru. Biserica Sfântul Dumitru sau Hagios Demetrios poartă hramul Sfântului Dumitru considerat ocrotitorul orașului.

Este un monument bizantin și face parte din Patrimoniul Mondial UNESCO. Biserica datează din secolul IV, fiind reconstruită in sec VIII. În 1430 a fost transformată în moschee, după care în 1912 a redevenit biserică ortodoxă. Biserica este renumită pentru mozaicurile sale și pentru că aici sunt depuse moaștele Sfântului Dumitru, izvorâtorul de Mir.

DSC_0911 DSC_0910 DSC_0904 DSC_0902

Vis-a-vis de biserică se află stația autobuzului 23 pe care l-am luat spre Kastra (ruinele fostei citadele). Biletul este 1  euro și l-am achiziționat de la hotel.  Autobuzul a luat-o în sus pe străduțele înguste până la zidul  citadelei. Acolo am coborât și am continuat drumul pe lângă zid spre Turnul Trigono. De aici de sus se poate admira întreg orașul Salonic.

DSC_0922 DSC_0927 DSC_0930 DSC_0949

De la turn am mers în jos pe urmând zidul  și am ajuns la Rotonda lui Galerius, clădire asemuită cu Panteonul din Roma, care găzduiește mormântul lui Galerius.

rotonda galerius

Construită  în jurul anului 300, este cea mai veche clădire funcțională din oraș. Aici inițial aveau loc ceremonii pentru împărat, apoi a devenit biserică, moschee, din nou biserică ortodoxă sub hramul Sfântului Gheorghe ceea ce este și în ziua de azi. Se vizitează contra taxei de 2 euro, iar în interior se pot admira mozaicuri cu sfinți, dar și cu elemente din geometria sacră – Floarea Vieții. Pentru mai multe detalii despre geometria sacră și importanța ei de-a lungul istoriei, dar și în viața de zi cu zi, vă invit pe site-ul dedicat acestor simboluri sacre www.folconcept.ro .

IMG_8794 IMG_8796 DSC_0950 DSC_0952

Pe aceeași linie cu Rotonda, la 125 de metri depărtare, se află Arcul lui Galerius, ridicat între anii 298 și 299 de Galerius Maximus în cinstea victoriei împotriva perșilor din 297. Monumentul construit din marmură și cărămidă prezintă scene din lupta împotriva perșilor fiind unit în trecut cu Rotonda și cu Palatul Imperial.  Din cei opt piloni care formau un triplu arc, au rămas trei piloni și o parte a construcției de deasupra.

IMG_8799 IMG_8798 DSC_0963 DSC_0961

Lăsând în spate aceste situri, am mers mai departe spre faleză, spre Turnul Alb, simbol orașului, probabil cel mai vizitat obiectiv turistic, fortificație din secolul XV, ce în prezent găzduiește Muzeul Bizantin.

Taxa de vizitare este de 3 euro, iar de sus poți admira panorama orașului și a golfului.

DSC_0999 DSC_0990 DSC_0986 DSC_0976

La câteva minute de Turn se găsesc Muzeul Macedonean și Muzeul de Arheologie.

De la Turnul Alb am luat-o pe o străduță în diagonală spre Catedrala Hagia Sophia, una din cele mai vechi biserici din Salonic, aflată în patrimoniul UNESCO. Construită după modelul celei de la Istanbul începând cu secolul al VII-lea  pe locul unei foste biserici din secolul al III-lea, Hagia Sophia a fost pe rând catedrală, moschee și din nou biserică ortodoxă din 1912 odată cu eliberarea Salonicului. În interior se regăsesc moaștele Sfântului Ierarh Vasile al Salonicului și se pot admira o parte din mozaicurile originale rămase încă intacte. De la Hagia Sophia am luat-o în jos spre faleză si am ajuns în piața Aristotel, inima orașului, locul în care se găsesc multe cafenele și restaurante.

În acest loc vei găsi o forfotă generală pentru că toată lumea se adună aici, de la tineri la bătrâni, turiști și oameni de afaceri. În partea stângă a pieței, aproape de plajă, se află statuia lui Aristotel. Ultima seara am petrecut-o în Piața Aristotel lăsând copiii să alerge după porumbei, iar noi ne-am așezat la o terasă unde am savurat cel mai bun sorbet de căpșuni din viața mea. M-aș întoarce și mâine în Salonic pentru acest sorbet: dulce atât cât trebuie și foarte, foarte răcoritor, cu o aromă delicioasă de căpșuni.

DSC_0853 DSC_0852 DSC_0880 IMG_8824

Cam aici se încheie periplul nostru prin Salonic și cam acestea au fost obiectivele bifate.  În dreapta pieței Aristotel se află o zona foarte draguță cu străduțe mici, înguste, împânzite de restaurante și taverne cu specific grecesc.

IMG_8753 IMG_8755 IMG_8757 IMG_8762

Aici am luat masa de fiecare dată. Mâncarea este bună,  prețurile sunt decente, iar la desert am primit niște porții imense de înghețată din partea casei.

IMG_8817 IMG_8818 IMG_8819 IMG_8761

Lunând orașul la pas, vei întâlni numeroase magazine de haine, pantofi și multe, multe cofetării cu dulciuri care te ademenesc. Am  intrat într-o astfel de cofetărie, Konstandinidis http://www.konstandinidis.com/en/ , fondată în 1920. Recomandarea este să nu o  ratați. Cum intri, te lovește un miros de cozonac proaspăt scos din cuptor. Totul arată impecabil, ca la muzeu aproape,  ai de ales între baclavale, tot felul de prăjituri, bomboane și alte produse de patiserie. Mi-am luat câteva baclavale și o pungă de bomboane colorate. Baclavalele au fost bune, sunt făcute cu seu de oaie, iar bomboanele colorate erau cu ciocolată înauntru.

Salonic este un oraș mare, cu o arhitectură frumoasă, dar și foarte aglomerat, cu greu vei găsi un loc de parcare (noi nu am mai mutat mașina până la plecare).  Și ce m-a surprins foarte tare au fost semafoarele pentru pietoni care se făceau la loc roșu când nici măcar nu ajungeam la mijlocul străzii. Acest lucru ne-a stresat destul de tare, fiind cu copiii după noi.

În concluzie, merita să incluzi Salonicul pe lista city break-urilor. Se ajunge ușor atât cu mașina, cât și cu avionul sau poate fi, ca în cazul nostru, o oprire intermediară, ce ne-a oferit ocazia să întâlnim și partea cosmopolită a Greciei.

Călătorie minunată!

Asteapta...

Aboneaza-te la newsletter!

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole din blogul meu? Aboneaza-te la newsletter si nu rata niciunul!